Bab 1

Aku
bukan seorang yang pandai bermadah pujangga. Melakarkan puisi puitis gemersik ejaannya. Namunku punya hati untuk menyimpan perasaan, menghargai keindahan dan mencintai keindahan anugerah nikmat Tuhan. MasyaALLAH!!! Sesungguhnya takkan mungkin tercapai dek akal kewarasan kita sebagai manusia biasa ini untuk mencipta sesuatu bahkan mencipta serangga sekecil semut bagi menyamai ciptaan Maha Pencipta. Subhanallah... agungnya ciptaanMu Ya Allah Ya Tuhanku yang mencipta sekerdil tubuh semut, lalu dijadikan pula sifat si semut itu dengan kerajinan. Kadangkala aku malu dengan diriku. Punyai kudrat nikmat tubuh yang sihat namun baru sedikit ujian yang menimpaku, aku tewas.

Lahir dari sebuah keluarga yang tidak pernah berpelita ayam, sentiasa dihidangkan pelbagai kelazatan hidup, hingga kedewasaanku dihabisi oleh maksiat. Pahala yang dimamah oleh dosa. Galaknya aku mendampingi perempuan, fitnah terbesar kaum Adam. Dari Rubiah, kemudian Halimah, Syafiqah, Asiah terus kepada Mona, Caron, Zetty... Ah, terlalu banyak nama yang aku sudah lupa. Semuanya sudah menjadi jamahan hujung mingguku.

"Eh..."tersentak dari lamunan.
Jari-jemari halusnya menggenggam kuat menghentak kaki kemeja biruku.
"Nak alik!!"jeritnya.
Bola matanya jernih memantulkan bias objek yang hampir dengannya. Rambutnya halus, lurus diikat senget di atas kepala. T-shirt panjang melepasi lutut kecilnya yangku sarungkan tadi sudah dikotorinya.

"Hurm..."basah. Bau coklat. Sudah pasti air Milo yangku bekalkan buat si kecil ini sebelum keluar dari rumah sudah habis tertumpah. Dapatku bayangkan...

"Astaghfirullahal azim... budak ni!"kan betul. Habis kusyen tempat duduk sebelah tempat duduk pemandu di keretaku ini dibasahi satu botol air Milo.

"Bertuah punya budak,"getus di hati.

Dengan langkah sedikit gemalai ku hampiri bontot kereta Produa Kancil putih, membuka bonet belakang dan mengambil tuala bersih yang sentiasa ku bekalkan. Soalnya si kecil ini perlu keselesaan sepanjang masa. Mendadak kadangkala minta dimandikan.

Gemalaiku kembali melangkah menuju ke tempat duduk depan, bersebelahan tempat duduk pemandu. Pintunya sekian tadi memangku buka luas-luas agar si kecil ini bisa menghirup udara segar, suasana keindahan sekitar taman pemainan, tepian muara sungai di bandar yang hampir serba pesat. Selesai ku alasi tempat duduk itu hingga ku pasti tidak akan terbit kekotorannya tatlkala si kecil ini ku dudukkan di sini.

Jalan-jalan sekitar Perhentian Bas Bentayan, Jambatan Sultan Ismail memang sentiasa sibuk sejak aku kecil lagi. Bandar Maharani yang cukup terkenal dengan hidangan Mee Bandung Muar ini hanya mungkin lengang pada waktu hampir subuh dan sepertiga malam. Saat ini pemanduan kenderaan masing-masing ibarat merangkak. Dikesempatan ini dapatku nikmati suasana sekeliling; kenderaan yang memenuhi jalan, namun tak sepesat membangun Bandaraya Kuala Lumpur.

Sesekaliku mengerling ke arah si kecil di sebelahku, di kerusi bayi. Mata kecilnya tertutup rapat dan tangannya yang masih erat menggenggam kain tuala kecil yang digelarnya 'Cuk'. Dengan pakaian yang baruku belikan di Wetex Parade tadi, tubuhnya sudahku sirami air sebersihnya, bedak tepung yang mewangi serta sapuan sedikit minyak angin Yu Yee Cap Limau, sudah pasti amat selesa beradu.

Tatkala melepasi kawasan Tanjung Agas, Kancil ku pandu laju. Jam di dashboard sudah menunjukkan hampir jam 6 petang. Aku mahu cepat pulang ke rumah. Tak mahu aku membiarkan si ibu menunggu lama. Barang-barang yang dipesan oleh ibu sudahku dapatkan semuanya. Katanya Kak Shila akan pulang ke kampung menjenguk ibu sejak agak lama juga sudah tinggal bersama suaminya di Melaka. Oleh itu ibu membuat sedikit persiapan.

Lebih kurang pukul 6.45 petang aku sudah berada di rumah. Si kecilku masih lena dibuai mimpi. Laluku bawanya perlahan-lahan masuk ke kamar beraduku. Ku baringkan dia di katil khas kanak-kanak. Dengan sepenuh kasih sayangku meleraikan ikatan kelambu putih melepasi kaki katilnya. Dari samar-samar itu ku tatapi wajahnya. Walaupun lena tidur, aku tetap tidak dapat melupakan keindahan yang terpancar di kedua anak matanya. Di situ ada kenangan terindah milik seseorang. Seorang insan yang tidakku damba kewujudannya. Seorang insan yang ku ratapi pemergiannya. Seorang insan yangku cintai hanya dengan nikmat seketika. Seorang insan yang tubuhnya tidak bisa kurangkul mesra di birai perkahwinan.

"Nas!!"...
Si kecil mula bergerak-gerak. Mungkin agak terkejut, tidurnya terganggu.
"Nas!!"
"Ya!! Tunggu kejap,"tangan kasarnya menepuk-nepuk punggung si kecil, mendodoi agar maranya kembali menutup rapat.

Berhati-hati kaki menyusun langkah menuruni anak tangga menuju ruang tamu. Mata melingas mencari pemilik suara yang memanggil namanya sebentar tadi. Langkah demi langkah lama kelamaan terhenti. Di ruang tamu ada empat tubuh bernyawa, yang matanya masing-masing cerlang memerhatikan dirinya yang baru sahaja muncul. Tiga darinya, dia kenal. Ibu, Abang Karim dan Kak Shila. Seorang lagi, entah siapa. Tubuh tinggi lampai, lebih tinggi dari tubuhnya sendiri. Berbaju blaus labuh tanah coklat bergaris-garis putih menegak, bertudung labuh menutupi auratnya serta berseluar jeans. Solekkan di wajah hampir tidak kelihatan. Hujung-hujung jarinya jingga kemerahan.

Langkah kakinya Nasrul di mulai lagi, menghampiri Abang Karim. Dengan adab Nasrul bersalaman dan tidak lupa mencium tangan abang iparnya, mesra sekali.

"Nas... ni adik abang, Sakinah,"Abang Karim mulai bicara.
"Kak..."Nasrul memandang Kak Shila dengan penuh makna.
"Dik, Sakinah datang sekadar untuk habiskan masa lapang kat sini,"
"Kat bandar tu dah terlalu sesak sampaikan tak sempat nak bercucuk tanam,"sampuk Sakinah.
"Eh.. takkan Sakinah nak menoreh?"si ibu mencelah.
"Alah, loading sawit pun jadilah, makcik,"tawa berderai.
Nasrul masih lagi membeku. Senyum pun tidak, monyok pun tidak.

Usai solat maghrib bersama-sama, Nasrul terus berlari mendapatkan Fatihah yang kedengaran suaranya menangis. Sejak pulang dari bandar langsung tidak dijengah si kecil itu. Bimbang mengganggu lenanya. Kini mungkin tangisnya kerana sudah lapar. Tubuh Nasrul muncul di dapur. Dengan cekap dia menyediakan hidangan buat santapan Siti Fatihah. Tidak ketinggalan sebotol susu hangat untuk kecerdasan minda si kecil.

"Dik, tak join sekali?"tanya Karim, mengajak Nasrul makan malam bersama.
"Untuk Fatihah dulu, bang,"meluru pergi.

Demi Siti Fatihah, Nasrullah sanggup lakukan apa-apa sahaja. Biarpun anak itu masih terlalu kecil untuk mengerti erti kehidupan, pengorbanan mahupun kasih sayang yang tercipta. Sesungguhnya Siti Fatihah adalah jambatan kasih antara Nasrullah dan insan bernama Siti Fatimah.

Sebagaimana berdukanya Rasulullah SAW terhadap pemergian Saidatina Khadijah dan tahun kepergian beliau menjadi tahun kesedihan Rasulullah SAW, begitu juga Nasrullah. Namun bezanya, Siti Fatimah bukan sayap kirinya. Cintanya pada Siti Fatimah tak mampu diabadi. Hanya Siti Fatihah, hadiah cinta teragung, anugerah ALLAH, amanah yang harus dipegang erat. Biar susah, biar perit, biar pedih tetap dijalani hidup dengan bersemangat hanya kerana Siti Fatihah.

"Assalamualaikum, boleh saya duduk di sini?"
Dengan jawapan sekadar menganggukkan kepala, Sakinah terus duduk. Suasana di taman cukup damai dengan keriangan anak-anak kecil bermain, berkejar-kejaran memijak rumput segar yang menghijau lebat.

"Awak suka budak-budak ya?"
"Comelnya baby... siapa namanya?"tanya Sakinah lagi menggiat.
"Siti Fatihah,"
"Oh... panggil Siti lah ya?"
"Fatihah!!"matanya galak merenung Sakinah hingga membuatkan gadis itu sedikit tersentah.

Sakinah menghitung sendiri di dalam hati. Apakah silapnya sehingga Nasrul begitu hambar melayaninya. Sudah hampir seminggu dia bercuti di kampung ini namun tidak pernah sekalipun Nasrul melayaninya dengan baik. Hanya sesekali tanpa disengajakan Sakinah ternampak senyuman Nasrul tatkala melayani Siti Fatihah.

0 comments:

Post a Comment

Barakallahu Lakuma


About Me

My photo
seorang anak yang mendambakan dirinya menjadi anak yang solehah.. seorang perempuan yang mendambakan dirinya menjadi isteri solehah.. seorang manusia yang mendambakan dirinya menjadi ibu mithali.. insyaALLAH, mohon ALLAH berkati..

Blog Archive