Bab 4 – Aku dan duniaku

Pedulikan apa orang nak kata asalkan aku tahu niat hati aku baik. Aku tak mahu menjadi beban pada orang lain. Aku bahagia dengan cara aku.


 

"Husnuzan" kata yang sudah agak lama tidakku dengari itu tiba-tiba meniti di bibir Kak Zubaidah.

"Itulah.. kita ni manusia biasa. Kadang-kadang.. bukan kita suka sangat pun nak burukkan orang,"

"Tapi itulah.. tak boleh nak kata apa-apa pun kak. Saya redha saja,"sampukku.

"Asalkan kita selalu fikir ambil yang positif saja, insyaALLAH.. kita takkan buruk sangka pada orang lain,"sambungku.


 

Akulah jaguhnya dalam menyusun dan menutur kata. Namun tatkala musibah melanda, akulah pelakon telenovela airmata paling terkemuka. Bertambah tidak dapatku tanggung tubir mata dari membenarkan airnya mengalir saat mendengar suara kasihnya Fauzi dihujung talian telefon. Entah mengapa seluruh perasaanku tidak dapatku lindung darinya. Saatku gembira, di sisinya aku terus lepas ketawa. Saatku berduka, esak tangis yang terus berlari menerpa seakan ingin merangkul erat batang tubuhnya andai dia halal bagiku.

Tengahari itu aku menjamah nasi campur bergandingan dengan minuman the ais kegemaranku, ditemani Kak Zubaidah yang setia selalunya membawa bekalan makanan sendiri dari rumah. Sambil berbual-bual perihal masalah yang melanda aku, aku rasakan putik mesra begitu mudah menguntum. Indahnya persahabatan dalam ISLAM =)

 
 

~@}---


 

Tambah perkenalan baru lagi dan lagi di dalam hidupku. Tidak pernah padam selagi pelita jasad masih bersumbu dan minyak adalah rohnya. Pada hari ini aku ditempatkan pula di bangunan Makmal Kepelbagaian; begitulah nama yang mereka gelarkan pada tempat ini. Berbual sebentar tidak cecah 5minit pun ummi sudah mahu beredar. Ada tugas lain yang menantinya di luar sana. Aku diperkenalkan kepada Kak Rasyidah, Kak Nazirah yang juga seorang RA(Researcher Asistant) kepada Dr. Hanafi, serta beberapa jasad lain di situ; yang pastinya tidak mudah untukku simpan kesemua nama, gambaran wajah malah jauh sekali perwatakan peribadi mereka masing-masingnya di dalam otakku yang berlemak tepu!

Dunia seakan asing lagi buatku. Soalan-soalan yang singgah di cuping malasnya dijawab. Sudahlah mulutku berat hendak mengajak mereka berbual. Tak mahu menjawab soalan mereka nanti aku pula dilabel "SOMBONG".

"Student FPI(Fakulti Pengajian Islam) ke?" jikaku jawab "Tidak" datang pula soalan lain. "Dulu ambil degree dimana?" laluku jawab "Oh, saya cuma ada sijil kemahiran, dari Kolej Komuniti,"membangkit pula soalan lain, "Jurusan apa?" aku jawab lagi "Sistem Komputer", apa agaknya respon terakhir darinya? Mereka selalunya akan menjawab "Oh…" agak panjang, sambil melirik mata mengekor sekujur tubuhku; atas ke bawah, bawah ke atas. Hanya mungkin tidak begitu meliar pandangannya. Mereka pasti tidak percaya bagaimana "Budak Kecil" ini boleh berada di dunia yang "Besar" ini.

Bagaikan apabila terburu-buru memilih untuk terjun dari tebing yang tinggi. Andai kepala yang tiba dahulu ke dasar, kepala pecah. Andai kaki yang tiba dahulu ke dasar, kaki patah. Andai hidup, hiduplah menderita. Andai mati, matilah tersiksa. SESUNGGUHNYA DIANTARA DOSA-DOSA YANG TIDAK ALLAH AMPUNKAN ADALAH DOSA ORANG YANG MEMBUNUH DIRI. NAUZUBILLAHIMIN ZALIK!!

Begitulah selalunya aku. Begitulah yang selalu dilemparkan terhadap insan bergelar "Wanita". Orang selalu kata, perempuan selalunya suka bertindak dahulu, kemudian baru berfikir. Mungkin nampak dimana seperti itu, tetapi pada hakikatnya kami berfikir juga!

 
 

~@}---

 
 

Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk mula semester baru. Pasti ramai siswa yang sudah mulai melambai tangan pada kampung halaman, rumahku syurgaku dan kembali menggapai tangan memaut dahan Universiti Kebangsaan Malaysia ini. Pasti banyak hati yang tidak sabar menanti hari pendaftaran semester baru yang akan mendatang. Pasti ramai pencinta ilmu yang sudah tidak sabar ingin berlumba-lumba bersengkang mata mengulangkaji pelajaran demi memegang segulung ijazah, berdiri megah berjubah hitam dipersada kejayaan. Itulah impianku. Impian yang tak mungkinku biarkan musnah. Aku masih mampu untuk menjadikannya kenyataan, insyaALLAH.

Kak Hana sudah beberapa kali memberi SMS kepadaku bertanyakan mengenai keadaan di hostel, mengenai kenderaan awam dan kemudahan-kemudahan yang lain. Tentu Kak Hana juga mengatur langkah rapi untuk pulang ke Kolej Pendeta Za'ba ini.

Padaku semua kekalutan ini menambah gusar hatiku. Bermulanya tahun baru nanti akan bakal bermulalah lagi episod baru dalam kehidupanku. Aku yang akan menamatkan kontrak perjanjian kerja sebagai Pembantu Penyelidik di UKM ini hanya memiliki dua kemungkinan; samada akan menetap di satu lokasi asing kerana memulai kerja di tempat baru atau pulang ke kampong 'menanam anggur' istilahnya dewasa ini. Aku tidak mungkin akan berpatah balik. Itu prinsip hidupku. Biar apapun yang bakal terjadi aku tidak akan sekali-kali berpatah balik untuk terus berada di sini. Maaf ummi. Episod kali ini sangat perit buatku. Aku tidak berdaya untuk meneruskannya. Izinkan aku memulai episod yang baru, jauh darimu.

 
 

~@}---

 
 

Kisah monyet yangku cintai menawan hatiku mencuri roti dan hati, kisah kambing yangku rindui menunggu daku di pintu syurga setelah terkorban di Hari Raya Korban, dan kisah Mek Kelate yang mencari "Wad Kencing Masam". Semua adalah kisah yang membuatkanku tersenyum, menahan ledakan tawa yang berlavakan kegembiraan dan mengukir memori indah terhadap insan yang baruku kenali.

Kadangkalaku terfikir mengapa aku sering bertemu manusia baru, perwatakan mereka sangat berbeza, lahir dari latarbelakang keluarga yang sangat berbeza dan masing-masing mempunyai kisah tersendiri. ALLAH itu Maha Mengetahui setiap apa pun jua. Hanya aku yang tidak mengerti dan kadangkala pula bongkak memilih untuk tidak mahu mengerti serta mencari erti setiap apa yang terjadi. Apabilaku buka mata seluas-luasnya baruku lihat keadaan sebenar. Bukan semua yang lahir dari keluarga baik-baik itu akan baik juga jadinya dan bukan semua yang lahir dari keluarga 'kurang baik-baik' itu akan 'kurang baik' jadinya. Sedangkan mutiara paling berharga pun berasal dari butir pasir tak bermakna. Sedangkan Panglima Ikramah jua berbapa kandungkan Abu Jahal.

Aku masih belum begitu mengenali insan yang diberi nama Azman ini. Dia istimewa padaku. Bukan kerana cinta manusia, tetapi kerana mendamba cinta Tuhan kami yang Esa. Aku menyanjung dia kerana menegur demi mendidik, bukannya menegur dengan mengherdik!

0 comments:

Post a Comment

Barakallahu Lakuma


About Me

My photo
seorang anak yang mendambakan dirinya menjadi anak yang solehah.. seorang perempuan yang mendambakan dirinya menjadi isteri solehah.. seorang manusia yang mendambakan dirinya menjadi ibu mithali.. insyaALLAH, mohon ALLAH berkati..

Blog Archive