Bab 3 – Bukan mudah melupainya…

Dikala satu waktu yang amat terkesan dengan kata-kata nasihatnya. Biarpun sekadar bertemu di dunia maya, hatinya terusik. Apakah kerana dia seorang wanita? Yang hatinya begitu lembut, begitu rapuh. Bagaikan rumput semalu. Disentuh sedikit mulai berubah.

Ketika ini malam begitu dingin. Tidak sunyi kerana masih kedengaran detik rintik hujan mengenai atap zink rumah. Dingin betul. Seperti jika tulang temulang bisa berbicara, ia akan berkata "Oh.. sejuknya."bagai ingin rapuh.

Lalu kedengaran bunyi telefon bimbit, bukan berdering kerana kecanggihan memaju membolehkan telefon bimbit kini pelbagai irama. Bukan sekadar "ring-ring".

"I miss you, girl"

Sms datangnya dari seorang manusia yang amatku kenali. Lelaki comel, montel, manis mukanya lebih manis dari madu! Namanya dahulu pernah bertahkta dijiwaku, begitu juga namaku di jiwanya. Namun kini apabila bertemu, dia seakan kayu keras tanpa perasaan. Dan aku? Sama sahaja seperti ini; anggapnya masih sebagai seorang kenalan yang baik sekali.

Aku masih ingat ketika dia dating bertemu denganku, meminta aku membantunya membuat lakaran lukisan untuk barangan syarikatnya. Ya, telahku lakukan dengan sempurna; tanpa dendam ataupun prasangka syaitan! Geli hatiku melihat gelagatnya yang seperti seekor kucing liar yang apabila diusik mulai mencolot ketakutan.

Anggapanku seperti tidak mengambil peduli akan semua itu. Rindu.. ya.. hatiku merindui dia. Lelaki comel bermulut manis seperti Hairul takkan dengan mudahku lupakan

Lalu smsnya ku balas.

"I miss you 2 3 4 5 6 and more!"

Jawabnya Cuma dengan perkataan sesingkat "Thanks". Aku giat lagi dengan bertanya khabarnya, mak dan abahnya. Perkenalan kami, keakraban, percintaan yang cukup dasyat membuatkan dia bagaikan kelu setiap kali bertemu denganku. Dengan tindakannya yang sering ingin melarikan diri meninggalkan aku, membuatkan aku mengerti. Masih ada cintaku yang tersisa dihatinya. Nafikanlah! Aku tetap tahu itulah hakikat.

Hakikat mengenai aku; setiap lelaki yang pernahku cintai, mereka semua tidak dengan mudah dapat melupakan aku. Kerana aku tahu kekuatan yang ada di dalam diriku. Aku tahu keistimewaanku. Aku bijak mengambil hati mereka tatkala masih bergelar kekasihnya. Namun apa yang aku mahukan di dalam setiap perhubungan yang tercipta? Entahlah… aku sendiri tidak mengerti. Mungkin kerana itu semua percintaan yang terbina gagal. Kerana tiada matlamat, biarpun ada usaha dan keikhlasan.

Oh.. kasihan mataku sudah keletihan. Ada lebih cabaran yang perlu aku tempuhi menjelang esok. Sebaiknya aku tidur, berehat menghilangkan lelah penat bekerja seharian. Semoga ada rezeki untukku esok hari. Semoga apa yangku hajati bisa dikabulkan oleh Yang Maha Kuasa. Sayangku akal, jangan bermimpi yang tidak-tidak ya? Hatiku, semoga tenang tatkala telinga mendengarkan alunan gemersik zikrullah ini. Tubuhku.. berehatlah sebaik-baiknya.

 
 

~@}---

 
 

Seawal 6 pagi dia sudah bangkit dari tidur; mensucikan tubuh dengan sedingin air kolah, lalu pakaian yang sebersihnya disarung ke tubuh. Seusai wuduk, dia terus solat subuh. Tidak tertinggal zikrullah di bibirnya, menjadi nyanyian pagi setiap hari. Hari ini terasa agak ingin bermalas-malasan saja di rumah. Suzairi lalu bergerak lemah kembali ke kamar beradunya kemudian tidur lagi, masih dengan baju melayu hijau muda dan kain pelikat; pakaian solatnya tadi.

Gelap! Hitam pekat sepekatnya. Langsung tidak dapat melihat apa-apa. Perasaan tidak tentu arah. Seperti mual, seperti pusing, seperti takut.. Entahlah.. Lama-kelamaan, gelapnya menghilang seperti ditiup angin. Ada sebuah pohon rambutan; rending sahaja. Berbuah merah lebat. Tatkalaku duduk di bawah litupan dedaunannya, perasaan seperti sejuknya mencurah ke hati. Oh.. enaknya berada di sini. Tidak begitu jauh dari situ, ada seseorang duduk tenang. Aku tidak pasti siapakah dia. Wajahnya juga aku tidak dapat mengecam dengan pasti. Tetapi sesaat terpandang dirinya, perasaan seperti sejuknya mencurah bukan sekadar ke hati. Permai sungguh, damai sungguh.

Dengan kudrat kekuatan tubuhku menghampiri batang tubuh itu. Sepontan aku mendakapnya laluku kucup dahinya. Tidak lama selepas itu dia menghilang entah kemana. Eh? Aku menangis? Mengapa aku menangis?

 
 

"Astaghfirullahal azim!!"

'Tertidur aku rupanya..'getus dihati Suzairi.

Tangannya menyeka airmata, nafasnya di atur bagi menghentikan sedu tangisan alam mimpinya. Entah mengapa agaknya di dalam tidur pun dia bisa menangis sebegitu rupa? Persoalan memang mendatang. Namun lebih baik dibiarkan saha ia berlalu tanpa jawapan pasti, kerana dia sendiri tidak pasti. Ah.. perencah tidur.

 
 

~@}---

 
 

Aku dan cinta yangku semai ini bagaikan tidak akan ku temui garis pemisahnya. Tiada garisan ufuk yang memisahkan kaki langit dengan bumi. Hanya kesamaran pada biasan pandangan mata ini. Jauh di atas sana terlukis takdir yang bakal berlaku. Apakah pelangi mewarnainya setelah kilauan petir menyambar dan benih hujan merintik ke bumi?

Masih ketika yang sama; lewat malam beransur awal pagi hari seterusnya. Kepala terasa sakit sekali. Seperti dihempap batu bata. Aku pun tidak tahu setahap mana penyakit migraine yang aku alami ini. Tetapi yang pastinya, sakit yang amat sangat hinggakan ingin meletup bebola mataku!

 
 

~@}---

 
 

Tangannya memicit kepala. Masih amat terasa sakitnya kemudian tangannya beralih ke leher pula, merasakan hangatnya tubuh ketika itu. Seusai menonton Drama 3 Janda di Astro, dia bangkit kembali ke kamar beradu. Di hati ingin terus beradu saja; menyambung pemberaduannya yang tersentak tadi. Namun kesakitan itu membatasi nafsu. Hampir sahaja dia tergelincir ketika menuruni anak-anak tangga menuju ke kamar. Jalannya sudah terhuyung-hayang.

 
 

~@}---

 
 

'Ish.. kenapa tak boleh tidur ni? Esok pagi-pagi lagi dah nak kena keluar cari barang untuk renovate kedai. Ish.. menyampah betul!!'merungut saja.

Jejari halusnya menyapai beg alat solek. Berus, pensil mata, blusher, eye shadow, bedak.. semua dikenakan ke muka. Serba tidak kena. Dicubanya pula baju-baju di almari. Dari yang fesyen lama ke fesyen baru. Kemudian disuai padan pula. Aduh.. semakin serba tak kena. Dia sendiri tidak tahu, apa kena dengan otakknya? Terlalu ligatkah ia bergerak berfikir sehinggakan amat sukar untuk melelapkan mata? Apakah yang difikirkan sehingga lena bukan lagi nafsu?

0 comments:

Post a Comment

Barakallahu Lakuma


About Me

My photo
seorang anak yang mendambakan dirinya menjadi anak yang solehah.. seorang perempuan yang mendambakan dirinya menjadi isteri solehah.. seorang manusia yang mendambakan dirinya menjadi ibu mithali.. insyaALLAH, mohon ALLAH berkati..

Blog Archive