Bab 5 – Hidup ini penuh ranjaunya

Sengaja aku membiarkan lagu itu berdendang berulang-ulang kali. Biar dapatku hayati setiap bait lirik lagu sang pujangga itu. Begitulah aku; hanya mahu mempelajari alam kejadian sekelilingku yang membawa aku kepada mengingati Tuhan semesta alam ini pada tika aku dilambung ombak; ranjaunya di sepanjang perjalanan belukar hidupku.


 

Namun ranjaunya tidak akan sunyi

Selagi denyut nadi belum berhenti

Durjana syaitan kan cuba menodai

Segumpal darah bernama hati…

 
 

Jemari menghentikan dendangan lagu Destinasi Cinta nyanyian Mestica; kumpulan nasyid tanahair yang agak terkenal di zaman serba pesat membangin. Maksud aku, penasyid seperti mereka yang gemar tampil dengan imej segar keremajaan serta lagu-lagu ketuhanan yang harmoni itu masih dapat diterima oleh segelintir manusia contohnya aku sendiri.

Aku kemudiannya mengambil sehelai kertas laluku renung lama. Di mindaku; ku fikirkan seperti inginku lakar sesuatu. Oh ya, memang aku ingin lakarkan sesuatu. Lakaran peta perancangan matlamat dan arah tuju hidup aku sendiri. Kak Mas yang mengajarku tentang cara membuat peta ini. Aku masih ingat matlamat dan arah tuju aku yang pertama sekali yangku minta Kak Mas lakarkan. Aku ingin membeli sebuah kereta pada jangka masa dua tahun terdekat ini. Berdasarkan gaji pada waktu itu darab bahagi dengan jumlah bulan dan wang pendahuluan untuk tarik sebuah Viva, dapatlah jawapan berapa jumlah wang yang perluku simpan setiap bulan sehingga cukup 2 tahun.

Itulah sebahagian dari resepi kejayaan. Bak kata Kak Mas, kalau nak jadi umat yang Berjaya mesti kena ada matlamat dan hala tuju. Beberapa hari yang lalu aku ada membincangkan perihal matlamat dan hala tuju bersama seorang sahabat siber.

Apa yang dapat dikupaskan melalui perbincangan ringkas itu ialah mengenai perbezaan diantara matlamat dan hala tuju. Aku mengambil pendekatan termudah iaitu andaikan aku adalah seorang pelumba lari. Hala tuju aku adalah garisan penamat. Namun untuk sampai ke garisan penamat itu aku memerlukan perancangan yang dinamai matlamat; berlari sepantas mungkin untuk menjadi juara.

Persoalannya.. apa yang dapatku lakarkan di atas sehelai kertas di hadapanku ini? Ianya kosong. Mindaku yang kosong. Namun bezanya, ia putih bersih. Tidak seputih bersihnya ia adalah hatiku. Tidak sebersih suci hati lelaki itu. Seorang lagi Adam yang telah lama wujud dalam duniaku. Namun sejak saat keberapa dia mulai merenungku? Aku tidak ketahuinya.

 
 

~@}---

 
 

Perjalanan ke pusat Bandar mungkin mengambil masa hanya 45 minit andai kupandu kereta sendiri. Namun aku tak punyai pilihan lain selain menaiki bas. Lalu aku akan sampai ke sana dalam 1jam saja lagi. Sabar..

Banyak ragam manusia yang dapatku temui di sini. Di dalam perut sebuah kenderaan awam bernama 'Bas'. 1 Malaysia; warga berbilang bangsa, berbeza agama, pelbagai bahasa serta kebudayaan. Semua dapat dilihat di sini.

Sedang asyikku melihat pelbagai gelagat manusia, baruku sedari ada insan di sebelahku yang juga hanya membungkam. Aku sedar, untuk manusia biasa yang melihat diriku pasti pelbagai persoalan yang menerjah di kepalanya. Aku tersenyum kepadanya. Namun tiada jawapan balasan darinya. Itu sudah pasti. Bagaimana dia tahu aku mengirim sedekah kepadanya sedangkan senyumanku tidak kelihatan?

 
 

"Terima kasih, uncle,"

"Okay"balas pemandu bas yangku naiki tadi.

 
 

Sebaik sahaja turun dari bas, aku mengorak langkah ke tempat duduk di perhentian bas. Cuba menghilangkan lelah sepanjang perjalanan di dalam bas tadi. Aku memesan segelas teh ais sahaja memandangkan belum waktu untuk makan tengahari.

 
 

~@}---

 
 

Sejak dari tadi lagi aku melihat perempuan itu melambai tangan. Pada akukah? Setahu aku, aku tidak pernah mempunyai kawan seperti itu, bertutup habis! Nampak dua biji mata saja. Entah apa agaknya yang dia mahukan ya?

 
 

Haris melangkah menghampiri perempuan misteri itu.

"Haris! Lama tak jumpa?"

"Er.. siapa ya?"ibu jarinya menuding ke arah perempuan misteri itu.

"Hai, Teddy Bear… makwe sendiri pun tak kenal?"tawanya meletus.

Dihati Haris :- "Mana nak kenal kalau dah berselubung habis?"

Dari panggilan 'Teddy Bear' saja sudah dapat cam, siapa pemilih tubuh berselubuh ketat ini. Sakinah!

 
 

Agak lama juga mereka berbual kosong di situ. Sudah hampir dua tahun tidak bersua biarpun mereka sekampung. Perkenalan sejak di gelongsor Tabika lagi, tidak mungkin memecahbelahkan perhubungan mereka biarpun mahligai cinta yang pernah dibina satu ketika dahulu sudahpun berkecai di tengah jalan.

"Sebenarnya aku ke sini sebab ada meeting dengan business partner aku,"

"Ehem.. meeting ke.. dating?"seloroh si hawa.

"Eh.. meeting-lah. Baru-baru ini aku join
business kawan aku tu. Alah.. saje 'suka-suki',"

"Business apa? Macam best je?"

"Business makanan segera. Aku fikir kalau kau nak join sekali pun bagus juga. Yelah.. orang perempuan lebih arif tentang makanan ni kan?"puji Haris menggiat si hawa di hadapannya.

"Ah.. tak juga. Tengoklah Chef Wan tu. Lelaki zaman sekarang dah ramai yang lebih arif kerja-kerja perempuan,"

"Kerja-kerja perempuan yang lelaki tak boleh buat cuma mengandung, beranak dan menyusukan anak saja,"kedua-duanya meletus tawa.

"Tau pun. Eh, tunggu punya tunggu.. mana business partner kau tu? Janji pukul berapa?"

Direnungnya muka jam. Seingat Haris tadi, mereka berjanji dan setuju untuk bertemu di situ pada pukul 10.30 pagi. Sekarang masih baru pukul 10 pagi.

"Setengah jam lagi kot?"agak-agaknya.

"Eh.. kau pula ke sini ada apa? Dating ye?"seloroh Haris kembali kepada Sakinah.

"Pakwe pun dah lari.. mana nak ber-dating?"tawa lagi meletus.

"Aku ingat nak pergi kedai komputer, survey barang sikit. Kalau ada yang berkenan baru aku beli,"

"Barang-barang komputer ni sentiasa update. Contoh paling mudah, kau tengok pada software sajalah. Memang tak terkejar. Kita baru master layan Adobe Photoshop CS2, sekarang ni dengar-dengarnya dah keluar versi CS4. Versi CS3 pun aku tak tengok lagi!"hujahnya panjang lebar.

"Erm.. aku nak join meeting kau boleh tak?"

"Eh.. boleh saja. Sejak tadi lagi aku dah pelawa kau,"

"Hehehe.. ingatkan ajak-ajak rimau je,"

 
 

~@}---

 
 

Sebaik sahaja selesai perbincangan kali itu, dia terus meminta diri untuk pergi memenuhi keperluannya pula. Hanya tinggal aku dan Haris. Aku memandang wajah Haris dengan pandangan kaku. Seperti tergamam.

"Kenapa Ril? Terpikat?"seloroh Haris. Matanya seakan mengejek.

"Eh.. apelah kau ni! Mana ada.."cubaku nafikan.

"Dia tu bekas awek aku waktu kitorang sekolah menengah,"

"Baik budaknya.. sesuai dengan kau, Ril,"tubuh Syahril ditepuk ramah.

 
 

Wajah Syahril merah padam. Biarpun ramai yang salah anggap mengatakan dia kaki perempuan hanya kerana tampangnya saja, namun hakikatnya dia amat sukar untuk mendekati perempuan selain mak. Ada adik-beradik perempuan pun dia kurang rapat.

Haris merenung wajah Syahril seketika. Ada butir-butir manik peluh dingin di dahi lelaki itu. Haris tahu ada degupan naluri ingin tahu di hati Syahril. Naluri ingin tahu terhadap seorang gadis berpurdah yang baru sebenar tadi duduk sama dengan mereka.

"Ril.. aku nak gerak sekarang,"

"Ni.. HADIAH untuk kau,"sengaja Haris tekankan perkataan HADIAH itu merujuk kepada secebis kertas tisu yang tidak kosong.

"Aku fikir lebih baik kau cuba yang ini,"Haris beredar sebaik mereka berjabat tangan.

 
 

Syahril masih tinggal di tempat duduk yang sama. Sukar untuk mendekati malah untuk bertemu gadis seperti itu pun belum pasti. Namun apa yang ada di hadapan matanya tadi bukan fantasi. Dan nombor telefon yang tertulis di kertas tisu itu pun bukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai ilusi.

Honda Civic dipandu lancar perlahannya. Sebaik 45 minit lagi menemui destinasinya, kereta itu terhenti. Lelaki itu menepuk dahi. Aduh.. nampaknya ada yang masih belum beres. Mencari ruang yang sesuai lalu steering kereta diputar, memutar arah ke jalan bertentangan; menjauhi destinasi yang sudah hamper.

"Ril.. balik nanti jangan lupa singgah rumah Pak Teh,"

'Mak pesan dah banyak kali. Sampai aku naik meluat. Tapi macam manalah aku boleh terlupa juga?'getus hatinya.

 
 

Usapan hati terus membelai lembut. Sekarang sudah jadi kerja pula nak mengharung semula perjalanan hampir sejam tadi. Di dunia ini memang penuh dengan dugaan. Redha sajalah. Harap-harap tak kehabisan minyak di tengah jalan nanti. Menambah lagi satu kerja pula nak mencari stesen minyak!

 
 

~@}---

 
 

Kedinginan malam yang menggigit dan kesunyian itu yang menggamit. Menyulam pasrah di hati yang menghiasi hamparan kekosongan akal. Kesunyian ini membutuhkan teman bicara, teman tawa jua teman berduka.

Wahai Tuhanku.. selama ini tidak pernahku mendambakan teman seindah Solehah. Apakah semua kedukaan ini balasan pada kealpaanku terhadapMu Ya ALLAH? Andai isteriku yang Solehah, pasti semua ini tidak akan berlaku. Wahai Tuhanku.. aku mengharap seorang isteri yang Solehah, penyejuk mata penenang di hati. Pengubat duka laraku, juga ibu mithali.

Setelah selesai berdoa, dia bingkas dari sejadah dan menuju ke sebuah bilik kecil bersebelahan bilik tidurnya

'Nur.. ayah sayang Nur…' dikucup pipi si kecil yang lena.

Lalu menitis airmata kedukaannya.

 
 

~@}---

 
 

Setelah apa yang berlaku, setelah cinta yangku semai tidak berbuah, malah sedikit pun pohonnya tidak merimbun. Aku benci semua ini. Aku tidak mengerti mengapa semakinku membencinya, semakin aku merasakan amat memerlukannya. Apakah pengertian semua ini? Apakah jawapan bagi semua persoalan ini?

Dan setelah puasku mengkaji, apakah keputusan yang bakalku laksanakan ini yang terbaik buatku? Aku mengerti apa itu cinta yang halal dan aku mengerti apa itu cinta yang haram. Namun sejauh mana dapatku pertahankan kesucian cinta yang hakiki?

Ya ALLAH.. aku tidak tahu lagi apakah rasanya cinta? Apakah rasanya apabila dicintai? Sepertimana pernahku lalui dan rasai.. mencintai itu amat pedih. Penuh dengan keperitan sehingga meragut jiwa, luka yang terlalu dalam hingga habis dari dasar isi daging! Wahai Tuhanku.. aku tidak menyemai dendam walau sebesar butir pasir pun, biarpun hatiku dilukai. Namun mengapa aku tidak dapat menerima kehadiran lelaki ini?

Semangatnya tinggi berusaha meneruskan hidup dari bawah biarpun dia mampu mengecapi kemewahan dalam kadar yang segera. Hidup yang cukup bersederhana. Biarpun kelihatan seperti orang yang biasa bersosial namun itu bukan hakikat bagi dirinya. Sesungguhnya dia adalah seorang lelaki biasa. Bukan ustaz yang selama ini cubaku cari kerana ilmu agamanya yang mampu membimbing hidupku ke jalan yang benar. Bukan sarjana yang mendesakku mengejar ilmu dunia demi mengejar harta dunia. Dan bukan juga pengurus syarikat persendirian yang kaya-raya. Dia hanya manusia yang pernah alpa.

Memang benar dia sama sepertiku. Sejak pertama kali kami bertemu, berbual biarpun tidak begitu mesra; dapatku teliti dan kenali dirinya serba sedikit. Lalu ilham dari Ilahi Robbi menerjah di mindaku. Aku mesti dalami insan yang diberi nama Syahril ini. Pasti ada sesuatu yang tersimpan dalam dirinya. Pasti ada jawapan buat persoalan-persoalan yang selama ini meragukan aku. Pasti kerana itu ALLAH pertemukan kami, kerana segala yang disusun oleh ALLAH subhanahuwata'ala itu di sebaliknya dijanjikan hikmah. =)

0 comments:

Post a Comment

Barakallahu Lakuma


About Me

My photo
seorang anak yang mendambakan dirinya menjadi anak yang solehah.. seorang perempuan yang mendambakan dirinya menjadi isteri solehah.. seorang manusia yang mendambakan dirinya menjadi ibu mithali.. insyaALLAH, mohon ALLAH berkati..

Blog Archive